Stress

Ofte er et velmenende råd, at den stressramte skal lære at sige fra.

Stress

Forbigående stress er som udgangspunkt et fænomen, der hjælper os med at klare visse udfordringer og til at kunne præstere maksimalt. Og langt tilbage i tiden var det ganske enkelt en hjælp til at overleve. Dvs. at kunne kæmpe eller flygt, hvis man var i fare for at blive ædt/slået ihjel. Stress er med andre ord ikke en sygdom.
Problemet er, hvis stressen bliver langvarig, kan den udvikle forskellige sygdomme.

Hvad er symptomerne på Stress?
Man kan dele stressen op i 3 niveauer – grøn, gul og rød.

Grøn:
Midlertidig hjertebanken
Ændret vejrtrækning
Midlertidig rysten
Tics (ufrivillige muskelsammentrækninger)
Kortvarige muskelspændinger
Sved, f.eks. på håndfladerne
Bleg hud
Tørhed i munden
”Sommerfugle i maven”
Kolde hænder og fødder
Tissetrang

Gul:
Træthed
Dårlig nattesøvn
Uro i kroppen
Energiforladthed
Indre modstand mod at foretage sig noget
Mindre lyst til socialisering
Irritabel
Lettere til tåre
Tavs og indadvendt

Rød:
Hukommelsessvigt
Mindre social, med trang til isolation
Fraværende overfor vores nærmeste
Aggressivitet
Uforklarlige smerter
Øget trang til stimuli (kaffe, cola, alkohol m.v.)
Fordøjelses- og maveproblemer
Menstruationsforstyrrelser
Hjerte/karsygdomme
Hjerneblødninger/blodpropper
Hvis du oplever at have seriøse og alvorlige symptomer, bør du kontakte din egen læge, inden du kontakter mig.

Hvordan arbejder vi med din stress?
Du undrer dig måske over, at du får stress, mens dine kollegaer ikke bliver påvirket på samme måde? Dette kan skyldes, at man hver især kommer med forskellig baggrund. Derfor starter vi med at se på din selvforståelse. Ofte kan der være en sammenhæng mellem lavt selvværd og stress. Når du er blevet bevidst om dine reaktionsmønstre kan du begynde at ændre på din selvopfattelse.
Vi arbejder også med, at du kommer til at se og forstå dine tegn på stress, så du fremadrettet kan handle på dem i tide. Men naturligvis også hvad du kan gøre nu og her for at stoppe din stress reaktion.